Amsterdam kleurt rood van locksmith.nl. Het was voor ons een bijzonder moment, ons eerste grote campagne in Amsterdam! Door heel Amsterdam, hingen poster met de Tag-line:Β “sleutels kwijt?”, locksmith.nl bellen! Het Amsterdamse stadsbehang kleurde rood, overal door Amsterdam stickers en posters van locksmith.nl. Daarmee zetten wij voorzicht onze eerste stappen naar het verworden van een Γ©cht household brand: locksmith, de One Stop Shop voor iedereen die buitengesloten is of zijn slot moet vervangen. Zo pakte wij onze Verloren sleutel Campagne aan.
Sleutels kwijt
Iedereen raakt wel eens zijn sleutels kwijtβ¦ Toch??! Bij locksmith.nl vinden we dat zoβn interessant fenomeen dat we er zelfs onderzoek naar hebben gedaan! Wat bleek? Uit ons slotenmakersmarktonderzoek konden we herleiden dat vrouwen vaker hun sleutels kwijt raken dan mannen. Verrassend? Misschien niet, want wij mannen geven onze vergeetachtigheid natuurlijk minder snel toe. Maar met het besef dat de gemiddelde Nederlander regelmatig zijn sleutels verliest, vonden we het tijd voor wat dieper onderzoek. Dit keer niet met cijfers en enquΓͺtes, maar door het zelf te ervaren β de praktijk in dus! Zo ontstond ons plan: project βSleutels Kwijt!β- locksmith bellen!
Hoe eerlijk is de gemiddelde Amsterdammer? Een goede vraag, en het startpunt van ons onderzoek. Het begon allemaal tijdens een gezellige brainstormsessie op kantoor. We vroegen ons af hoe vaak mensen hun sleutels eigenlijk kwijt raken en, nog belangrijker, hoe vaak komen die verloren sleutels eigenlijk weer terecht?
Interessante kwestie! Maar hoe kom je daar achter? Sidney en ik bedachten een briljant plan: we kopen 100 sleutels, voorzien ze van een opvallend labeltje en βverliezenβ ze in Amsterdam. Vervolgens is het afwachten wie de sleutels vindt, wanneer dat gebeurt en vooral waar.
Ons plan: we kopen 100 sleutels en hangen er een label aan dat meteen opvalt. Met een specifiek telefoonnummer, de denkbeeldige eigenaar βAndriesβ, en een boodschap die voldoende urgentie uitstraalt: βKluis sleutel 10.3-11β, inclusief een unieke sleutelcode β39170β en, als kers op de taart, een prikkelende Call-to-Action: βOp deze sleutel berust vindersloon!β
Zo geven we nieuwsgierige voorbijgangers een reden om hun eerlijke kant te laten zien!
Verloren sleutels: Wij gingen op twee verschillende dagen sleutel kwijtraken, op maandag en donderdag, tussen 10:00 en 14:00, in twee verschillende delen van Amsterdam: Eerst (op maandag) in Amsterdam West (Bos & Lommer, De Baarsjes) rondom en in het Erasmus en Rembrandt Park. De tweede dag waarop wij onze sleutels ‘kwijt ging raken’ was in het Westerpark, Jordaan en binnenstad van Amsterdam.
Het idee is dat iedereen die een van onze bijzondere sleutels zou terug vinden een vast nummer belde: 020-2146870. Dit speciale telefoonnummer was bedoeld om de vinder te verassen met een grappig gesprekje en ze te bedanken voor hun eerlijkheid. Eenmaal gebeld, kreeg de eerlijke vinder, Andries hoogst persoonlijk aan de telefoon met een olijke: “Hallo met Andries!”Β als bevestiging dat de vinder de juiste persoon aan de lijn had! Die gesprekken gingen ongeveer zo:
We hadden in totaal vijf verschillende opnames van Andries gemaakt, zodat elke beller een unieke ervaring kreeg. Maar uiteindelijk hebben we dat aantal teruggebracht naar één bandje, omdat sommige opnames zó realistisch waren dat de eerlijke vinders niet doorhadden dat het een grap (of een slimme marketingactie) was. Dit leidde soms tot verwarring! Zo leerden we, live en in realtime, welk bandje het beste werkte en de leukste reacties opleverde.
Guerrilla Markerting van Slotenmaker Locksmith.nl
Waarom zou locksmith.nl 100 sleutels verstoppen? En met welk doel? Daar kunnen we kort over zijn: het barst van de malafide slotenmakers in Amsterdam. Voor ons, bij locksmith.nl, des te meer reden om ons platform in de spotlight te zetten als het eerlijke en betrouwbare alternatief. Voor de gemiddelde consument is het namelijk behoorlijk lastig om de eerlijke slotenmakers te onderscheiden van de malafide. De websites van deze boeven zien er vaak professioneel uit, waardoor veel Amsterdammers nog steeds in hun val trappen. Daarom willen wij dat locksmith.nl als merk bekend komt te staan.
Denk bijvoorbeeld aan Coolblue: je associeert hen meteen met wit- en bruingoed, uitstekende service en altijd met een vleugje humor. Precies dat willen wij zijn in de wereld van slotenmakers: een aantrekkelijk merk, deskundige slotenmakers en een knipoog erbij. Zo ontstond onze guerrillamarketingcampagne.
We bereikten potentiΓ«le klanten door letterlijk sleutels te verliezen, activeerden hen met een grappig gesprekje met de denkbeeldige βAndriesβ en gaven iedere vinder een beloning in de vorm van kortingscodes, de opname van hun gesprekje om te delen met vrienden, Γ©n de kans op een mooie extra prijs met hun unieke sleutel.
En als kers op de taart: iedereen die ons belde, kreeg direct een WhatsApp-berichtje met ons digitale visitekaartje. Zo hoef je de volgende keer niet meer te Googlen (en per ongeluk een malafide slotenmaker te bellen), want je hebt ons nummer gewoon in je telefoon staan. Win-Win-Win! En verlies voor de boeven!
Amsterdammers zijn eerlijke sleutel vinders!
In totaal heeft locksmith 100 sleuteltjes verstopt en zijn we inmiddels meer dan 150 keer gebeld! Elk sleuteltje hebben we ge-geo-tagged, waardoor we precies weten waar en wanneer het is gevonden. Wat opviel, is dat de tijd tussen het verliezen van de sleutel en het terugbellen gemiddeld minder dan 5 minuten bedroeg. De combinatie van het opvallende sleuteltje en het rode labeltje met de tekst βvindersloonβ had duidelijk een enorme aantrekkingskracht. Wij werden uiteindelijk vaker gebeld, dan het aantal sleutels wat wij ‘verloren’, hoe eerlijk is een Amsterdammer, zo eerlijk dus! π«‘
Wat daarnaast ook opviel, is dat de sleutels die we in parken achterlieten het vaakst en het snelst werden teruggevonden. Vooral het Erasmuspark en Rembrandtpark in Amsterdam sprongen er positief uit. Meerdere hardlopers hebben zelfs hun rondje onderbroken om Andries te bellen en hun vondst te melden!
Prank gaat fout: Politie belt slotenmaker
βPolitie Amsterdam, spreek ik met Andries?!β Oeps, dat was niet helemaal de bedoeling! Blijkbaar bereikten enkele van onze sleuteltjes ook de politie. In één bekend geval werd ik (Adham) persoonlijk gebeld door meneer agent. βSpreek ik met locksmith?β ,,Ik: βhmmm, ja, de oprichter zelfs β hoe kan ik helpen?β
Toen kwam de aap uit de mouw: een mevrouw had een van onze sleutels gevonden, belde Andries en had een hilarisch gesprek. Maar toen ze vervolgens automatisch een linkje kreeg naar onze landingspagina voor de kortingscode, vertrouwde ze het niet helemaal en besloot naar het politiebureau te gaan. Goed werk van de politie, die meteen in actie kwam, het nummer van Andries belde en vervolgens contact opnam met Locksmith om het verhaal te verifiΓ«ren.
Het leidde in ieder geval tot een grappig moment tussen oom agent, de eerlijke vinder en β natuurlijk β de veroorzaker van dit alles (ik dus). En tot slot, dat vindersloon kwam haar toe!